Skip to main content

I april 2024 rejste hele Donkey Power-teamet til Spanien på workcation – også kaldet Donkey Days – for at skabe plads til faglig fordybelse i nye omgivelser, samt for at ryste hele teamet sammen, som til dagligt sidder fordelt på tre kontorer i hhv. Aarhus, Herning og København.

Da Marianne og Arthur påbegyndte deres start-up-eventyr tilbage i august 2021, var det med en vision om at skabe en arbejdsplads, hvor det skulle være sjovt at gå på arbejde. Selvom dette kan lyde som en kliché, lykkedes det dem at sammensætte et team og skabe en virksomhedskultur, som lever op til denne vision. Hos Donkey Power har vi en flad organisationsstruktur, fleksible arbejdstider og en stor grad af frihed under ansvar, som – ifølge medarbejdernes egne udtalelser fra vores værdiworkshop i Spanien – er med til at gøre Donkey Power til en unik arbejdsplads, hvor alle 14 æsler trives.

Da idéen om en workcation første gang blev luftet, var det to af vores medarbejdere, der pitchede idéen for Arthur og Marianne, som begge responderede positivt, og derfra gik planlægningen i gang.

Men hvordan planlægger man så lige en workcation for 14 mennesker? Vi søgte bl.a. inspiration online og fandt denne artikel, som giver en grundig guide til en succesfuld workcation. Desuden afholdte vi workshops, hvor vi fik forventningsafstemt med hinanden ift. hvad programmet skulle indeholde.

I denne artikel deler vi vores erfaringer fra turen og opfordrer andre virksomheder til at give deres medarbejdere samme unikke oplevelse.

 

Hvorfor skal man tage på workcation?

Der er mange gode grunde til at tage på workcation som virksomhed og herunder har vi listet de fordele, som vi har erfaret.

Rekruttering og SoMe

Vi er en lille virksomhed, som har meget at se til, så vi kunne godt bruge nogle flere kollegaer. Vi har haft – og har stadig – meget fokus på at producere indhold om vores workcation til vores LinkedIn-kanal og hjemmeside, og vores tal på LinkedIn begyndte i den grad at skyde i vejret, da vi begyndte at poste om workcation. Denne unikke mulighed har gjort, at vi kan skille os ud fra mængden og belyse fordelene ved at arbejde i en mindre startup-virksomhed. Forhåbentlig vil dette bidrage til at øge kendskabet til vores virksomhed og tiltrække nye potentielle medarbejdere.

 

Bedre sammenhold og fysisk tilstedeværelse  

Trivsel blandt medarbejderne på arbejdspladsen er afgørende for produktiviteten og virksomhedens succes. Hos Donkey Power stræber vi efter at være mere end bare en arbejdsplads. Vi dyrker i høj grad det sociale fællesskab internt og nyder også at tilbringe tid sammen uden for arbejdstiden, fx med crossfit, klatring eller over et glas vin eller en øl. Efter en intens uge på workcation kan vi konkludere, at vi ikke er blevet trætte af hinanden – tværtimod! Det har styrket vores fællesskab både fagligt og socialt og det har været en lettelse at lægge Teams på hylden for en stund, som til dagligt er vores primære kommunikationsplatform, når vi arbejder fra vores tre kontorer. På workcation arbejdede vi alle sammen det samme sted og det var derfor let at tage fat i en ledig kollega, hvis der opstod behov for hjælp eller sparring.

 

Nye idéer og arbejdsmetoder

Ét af formålene med at tage på workcation var at udvikle vores forretning. Vi havde derfor planlagt en række workshops, hvor vi fik mulighed for at arbejde i grupper, hvilket resulterede i en masse nye og spændende initiativer og idéer, som har potentiale for videreudvikling. Da vi som konsulentfirma primært arbejder med kunder til dagligt, var workcation en oplagt mulighed for at fokusere på udviklingen af vores interne processer. Et område der nemt kan blive forsømt i en travl hverdag.

 

Forberedelse hjemmefra

Inden vi tog afsted, havde vi nogle brainstorm-workshops (cirka 6 timer i alt) på vores interne arbejdsdage, så vi kunne eksekvere på nogle konkrete initiativer i Spanien. Dette fungerede rigtig godt, og vi havde derfor også alle en idé om, hvilket område vi skulle arbejde med inden vi rejste til Spanien. Vores workshops var meget værdifulde, idet der kom rigtig mange gode inputs ud af dem. Vi anbefaler dog, at man begrænser sit faglige fokus på workcation, da det ellers hurtigt kan blive for omfattende med mange forskellige emner ift. mængden af arbejdstid.

 

For meget eller for lidt på programmet?

Det kan være svært at sammensætte et program med den perfekte balance mellem ”almindeligt” arbejde på kunder, gruppearbejde/workshops og sociale aktiviteter. Vi havde lagt et spændende program, primært med faglige aktiviteter, men med en god blanding af lidt af det hele.  

Vi måtte dog også erfare, at vores program var en anelse for tidsoptimistisk, da man skal huske, at en stram tidsplan nemt kan skride, når man er så mange mennesker samlet. Vi måtte derfor også erkende, at der var behov for at skære ned i programmet undervejs og gemme nogle af vores medarbejderoplæg og quizzer til nogle interne arbejdsdage hjemme i Danmark.

Dertil skal man have in mente, at det er nødvendigt med sociale afbræk, hvor der ikke er planlagt nogle aktiviteter, så der også er mulighed for at trække sig lidt fra det sociale, hvis man har behov for det. Desuden boede vi i et lækkert og stort AirBnB-hus, hvor der både var tennisbaner, boldbane, sauna, pool og jacuzzi, så der var rig mulighed for at aktivere sig selv, når tiden var til det. Hvis man bor et sted med så skønne faciliteter, skal man derfor også huske at lægge fritid ind i programmet, så medarbejderne kan udnytte disse. 

 

Privat kok

Vi havde booket en privat kok, der kom og serverede frokost og aftensmad for os hver dag, og da menuen stod på treretters, var den halve time, som vi plejer at spise frokost i, ikke helt nok til, at kokken kunne give os en kulinarisk helhedsoplevelse af det spanske køkken. Vi afsatte derfor en time til frokost i stedet og rykkede programmet, så det passede dertil. Ifølge vores evaluering var alle enige om, at det fungerede rigtig godt med en privat kok, så vi undgik at bruge en masse af den sparsomme tid på at stå i køkkenet, handle, rydde op osv. Samtidig fungerer måltiderne som et godt samlingspunkt, hvor man kan få vendt dagens arbejde med sine kollegaer.
Vi kan derfor anbefale, at man booker en privat kok og husker at sætte god tid af i programmet til at nyde maden og det sociale samvær.

 

Aktiviteter

Vi syntes selv, at vores valg af aktiviteter var en succes, så vi har samlet nogle af dem her i tilfælde af, at de kan inspirere andre.

Stjerneløb

Vi hedder ikke Donkey Power uden grund, og vi forsøger derfor også at udvide vores viden om æsler. Stjerneløbet var derfor tredelt med spørgsmål om hhv. Power Platformen, logiske gåder og æselspørgsmål/ ”gæt det rigtige æseludsagn”. Vi var delt ind i mindre grupper, som skulle ud på 10 forskellige poster rundt om vores hus. Denne aktivitet fungerede godt som afbræk fra at sidde ned og arbejde, og samtidig fik man hyggesnakket lidt med sine kollegaer undervejs.

 

Værdiworkshop

Hvordan får man implementeret virksomhedens værdier i en travl hverdag? Det kan være svært, for én ting er at fastlægge nogle værdier, men en anden er at efterleve dem. På vores workcation afholdte vi en værdiworkshop, hvor vi fik en god snak om Donkey Powers identitet, samt hvad der giver os arbejdsglæde og hvad vi motiveres af.

 

Quizzer

Kan du genkende hvilken kendis og kollega, som AI har parret i dette billede? Hvem af dine kollegaer skrev denne opdatering på sin Facebook i 2009? Eller er du ekspert i Power Platformen?

Der er ikke grænser for, hvad man kan lave til en quiz og vi havde en masse sjove og lærerige quizzer på programmet i løbet af vores tur. Det var en kæmpe succes, da quiz er en god social aktivitet, som er nem at gå til og sjov at samles om.

 

Kajaktur og vinsmagning – aktiviteter ud af huset

Hvorfor tage helt til Spanien, hvis man bare skal sidde i et hus? Derfor havde vi planlagt en kajaktur langs kysten og en vinsmagning i bjergene med flot udsigt, hvilket var en rigtig god beslutning, da det kan være tiltrængt at komme lidt væk fra huset og nyde de flotte omgivelser.

 

”Det sociale samvær på en workcation skaber høj værdi for vores arbejdsplads. Det var skønt at arbejde i andre omgivelser og være samlet alle sammen under samme tag, som vi jo ikke er til dagligt.”

   – Anna-Laura Thomsen, Marketingansvarlig i Donkey Power

 

Sportslige aktiviteter

Udover tennisbanerne, som blev brugt lidt sporadisk, når der var et hul i kalenderen, havde vi indlagt morgenløb, crossfit og yoga i programmet. Morgenløb var især godt, hvis man trængte til at komme lidt væk fra huset og se de smukke omgivelser. Der var stor opbakning til disse aktiviteter, som gav os en god og frisk start på dagen, så vi var klar til at sætte os til at arbejde i solen.  

 

Saunagus

En af vores medarbejdere er gusmester, og da hun tilbød at lave saunagus for sine kollegaer, havde alle selvfølgelig ja-hatten på, som desuden var på under hele turen! Det var rart at blive varmet op efter en lang arbejdsdag, da varmegraderne desværre ikke var så høje i foråret og det blev hurtigt koldt, når solen gik ned.

 

Hvad tager vi med hjem fra Spanien?

Alt i alt har det været en hyggelig og lærerig tur, som har levet op til alle vores forventninger – og Donkey Powers vision om, at det skal være sjovt at gå på arbejde hver dag. Vores kufferter er sprængfyldte med fornyet energi og inspiration, og vi rejste hjem med et stærkere fællesskab.

 

”Vi fik behandlet nogle emner, som vi ikke rammer i det daglige. Vi havde også en rigtig fornuftig uge ift. løste kundeopgaver.”

   – Arthur Newstead, Partner og Dynamics 365 CE-specialist i Donkey Power

 

På baggrund af evalueringen kan vi bekræfte, at alle medarbejdere ville tage med på workcation igen. Vi er overbeviste om, at denne tur har gjort vores virksomhed endnu bedre til at levere æselkraft af højeste kvalitet til vores kunder og til hinanden.

Skal du med på vores næste workcation? Så kontakt os i dag. Vi er altid på udkig efter nye rejselystne æsler, som har lyst til at være en del af et unikt fællesskab!