Skip to main content

Hvad er Viva Sales?

Viva Sales er en del af Microsoft Viva-platformen, der er designet til at forbedre og styrke salgsprocessen og salgsteamets ydeevne. Løsningen har til formål at lette sælgernes arbejdsgang bl.a. med brug af nyeste teknikker indenfor AI drevet salgsintelligens. 

Viva Sales er et Outlook-tilføjelsesprogram, der er designet til at hjælpe sælgere med at effektivisere deres arbejdsgang øge deres salgsresultater. Det adskiller sig markant fra den tidligere add-in til Outlook, som den på mange punkter overlapper. 

Viva Sales kan kobles både til Salesforce og Dynamics 365 CE. Da vi er et Microsoft konsulenthus, er al vores erfaring baseret på koblingen til Dynamics 365 CE. Men hey, det er sikkert også et fedt add in, hvis du er Salesforce kunde. 

 

Forskellen mellem Viva Sales og den eksisterende Dynamics 365 app til Outlook

En stor del af brugerne i Dynamics 365 Sales håndterer deres aktiviteter gennem Dynamics 365 app til Outlook. Hvor den eksisterende klient er meget afhængig af brugerens input, anvender Viva Sales i højere grad kunstig intelligens til at automatisere arbejdsprocesser. 

Viva Sales er designet til at være mere brugervenligt og effektivt ved at samle alle nødvendige funktioner og data i ét system. Viva Sales kan anvende data, der er opbevaret i Dynamics 365 Sales, således brugeren ikke i samme grad skal navigere imellem flere brugergrænseflader. 

Funktioner og fordele ved Viva Sales

Viva Sales tilbyder en række kraftfulde funktioner, der understøttes af kunstig intelligens. En af de mest bemærkelsesværdige funktioner er ”Kladde med Copilot”, der genererer AI-drevet indhold, der kan hjælpe med at besvare kundeforespørgsler og levere svar på e-mails. Det skal dog bemærkes, at denne funktion i øjeblikket kun er fuld tilgængelig på engelsk. Viva Sales kan godt læse og skrive mails på dansk, men hvis der er for lidt eller for meget tekst, afviser den at skrive en kladdemail. Det skal dog nok komme – sikkert inden blækket er tørt på denne blogpost. 

Den kunstige intelligens i Viva Sales gør det muligt at analysere og udnytte de eksisterende data i CRM-systemet. Dette giver sælgerne værdifuld indsigt og hjælper dem med at træffe bedre informerede beslutninger. 

Viva Sales “kigger lige” i din kalender for at se, hvornår du er ledig, når den indsætter et forslag til et mødetidspunkt

Nemmere opdatering af stamdata

Grundelementet i ethvert CRM system er altid stamdata. God, fyldestgørende, opdateret stamdata. Viva Sales gør det endnu nemmere at oprette – og opdatere stamdata.  

Hvis du får en mail fra en person, der endnu ikke er i dit CRM system, så foreslår Viva Sales, at du opretter vedkommende. Når du gemmer personen, så ”suger” Viva Sales al information ud af personens signatur, så du får både adresse, telefonnumre og titel gemt med det samme. 

Viva Sales “suger” al informationen ud af en ukendt kontakt og giver et forslag til automatisk oprettelse af kontaktpersonen

Hvis du får en mail fra en person, der allerede er i dit CRM system, så kan du nemt opdatere eventuel manglende stamdata ved at redigere posten. Du forlader ikke Outlook, og du forlader ikke den aktuelle mail. 

Du kan nemt redigere stamdata på en eksisterende kontaktperson uden at forlade Outlook

I kombination med den automatiske oprettelse af en kontaktperson i dit CRM-system, kan du også opnå hurtig og automatisk oprettelse af virksomheden, som den pågældende kontaktperson arbejder for. Det kan du bruge Donkey Powers CVR opslag til. Ved at søge på firmanavn eller CVR nummer, kan du hente stamdataoplysninger fra CVR registret, og nemt oprette et firma. Læs mere om CVR opslag her

Donkey Powers CVR opslag genererer automatisk et forslag til hurtig oprettelse af kontaktpersonens firma.

Sprog

Viva Sales er bedre til mundret dansk end Dynamics 365 til Outlook. 

Hvis du gerne vil gemme en mail i Dynamics 365, så skal du trykke på ”Gem”, og hvis du gerne vil forbinde mailen med en post i Dynamics, så kan du vælge mellem et firma eller en salgsmulighed og ”oprette en forbindelse”. Det er lidt nemmere at forstå end ”Angiv Angående”. Den forbedrede brugergrænseflade gør det også meget nemmere at se, hvem eller hvad en mail er forbundet til. 

Vigtig oplysninger om brug og tilgængelighed

Funktionerne i Viva Sales er tilgængelige, hvis I gør brug af Dynamic 365 Enterprise- eller Premium licenserne. Det er dog nødvendigt at aktivere Viva Sales separat, da det ikke er en standardfunktion i licenserne. Benyttes Dynamics 365 Sales Professionel licenser, kan Viva Sales tilkøbes. 

Det er værd at bemærke, at den nye Viva Sales er lidt mindre fleksibel end den gamle version og ikke kan tilpasses på samme måde. Viva Sales bruger sin AI drevet kunstige intelligens til at komme med konkrete forslag til konkrete opgaver på baggrund af tidligere handlinger. På nuværende tidspunkt er det “lidt tilfældigt”, hvornår forslagene kommer og funktionen kan kræve lidt tilvænning.  

Viva Sales er stadig i en udviklingsfase, og selvom den er smart, vil vi ikke på nuværende tidspunkt anbefale at skifte fuldstændigt til Viva Sales. Der er dog mulighed for at interesserede kan gå ind og afprøve den, hvor det er tilgængeligt, for at få en fornemmelse af systemet og dets potentiale – De to klienter kan nemlig godt køre sideløbende på samme bruger.  

Tøv desuden ikke med at kontakt til os, hvis I har brug for hjælp og vejledning i den forbindelse.