Dynamics 365 Field Service
Dynamics 365 Field Service er en app, der kan understøtte og optimerer arbejdsgangen for jeres medarbejdere i marken.
Det kunne være serviceteknikere, der servicerer maskiner/anlæg, eller dyrlæger, fotografer, elektrikere etc. I princippet kan alle, der besøger kunder med formålet at udføre planlagte opgaver, hvor fastlagte forretningsprocesser skal overholdes og gennemføres, have gavn af at bruge Field Service.
D365 Field Service er en del af D365 CE-universet, som også indeholder Sales, Customer Insights Jouneys, og Customer Service og uanset hvad du står og mangler i din forretning, kan vi hos Donkey Power hjælpe dig.
I Field Service tilbydes en lang række funktioner til understøttelse og optimering af de opgaver, der er forbundet med et servicebesøg.
En ressource i Field Service kan være mange til. Fælles for ressourcer er, at den kan reserveres og bookes i Fields Service. En reservérbar ressource kan f.eks. være en person, der enten bookes som enkeltperson eller i teams. Det kan i nogle tilfælde også være relevant at booke en eller flere personer sammen med en bil og evt. noget specifikt udstyr til at udføre en opgave med. Altså kan ressourcer både anses som mennesker, aktiver eller en kombination heraf. En ressource kan f.eks. også være et fysisk rum.
Ressourcestyring – mennesker:
- Planlægning af besøg hos kunderne.
- Find den rigtige ressource til den specifikke opgave. På baggrund af registrerede stamdata, såsom færdigheder, præferencer, arbejdstider, mv. findes den rigtige medarbejder til opgaven.
- Undgå spild af tid og ressourcer med det intuitive og agile planlægningsværktøj-
“Universal Resource Scheduling” der skaber overblik og giver realtidsmulighed for planlægningsfleksibilitet. - Ruteplanlægning. Ruter planlægges ligeledes ud fra en optimeringsvinkel med god understøttelse for teknikerne i form af indbygget navigation via kort i mobil-appen.
Ressourcestyring – aktiver:
- Hold styr på kundernes ressourcer, eksempelvis maskiner og anlæg.
- Maskiner og anlæg, der er ejet/lejet/leaset af kunden.
- Placering af kundens maskiner eller anlæg.
- Service Level Agreement (SLA) styring.
- Proaktiv planlægning af servicebesøg.
- Kunder kan selv foretage planlægning af servicebesøg.
- Overvågning via Internet of Things (IOT).
Arbejdsordrer
Field Service hjælper jer med at optimere kundeoplevelsen og medarbejdernes tid via opgavestyringen og planlægningsværktøjet. Opgaver styres i form af en arbejdsordre, der planlægges manuelt eller automatisk i et planlægningsboard.
Processen for håndtering af en arbejdsordre
Oprettelse af en arbejdsordre: En arbejdsordre oprettes ud fra en sag, en salgsmulighed eller en fast serviceaftale med en kunde. Arbejdsordren kan indeholde en mængde af informationer, der anvendes af den medarbejder, der planlægger; personen der skal udføre opgaven; og til godkenderen af faktureringen.
Planlæg: Arbejdsordren tildeles en medarbejder med den rette profil til opgaven. Derudover en kombination af ledig tid og optimering af transporttid. Field Service tillader flere niveauer af automatisering af denne proces.
Overdragelse: Arbejdsordren tildeles medarbejderen, der planlægger evt. udstyr eller produkter, der skal medtages på besøget hos kunden.
Service: Derefter udføres arbejdsordren, og arbejdsordren færdiggøres idet servicemedarbejderen angiver følgende på den mobile klient:
- Hvilke produkter er brugt.
- Hvor meget tid er anvendt.
- Hvilke opgaver er udført.
Gennemsyn/godkendelse: Derefter gennemses og godkendes arbejdsordren af rette vedkommende.
Faktura-og lagerreguleringer: Lagerreguleringer foretages, og der oprettes en faktura til kunden.
Arbejdsordren indeholder en ”tidslinje”, hvor kommunikation, noter og filer opsamles og skaber et hurtigt overblik.
Field Service app har et simpelt og intuitivt interface, der fungerer på smartphone, iPad og PC med mulighed for offline adgang. Appen kan konfigureres præcis til de behov, I har i jeres forretning og giver ubesværet medarbejderen i marken adgang til relevante oplysninger.