Skip to main content

Få styr på dine salgsbudgetter med Sales Forecasting i Sales Hub

 

Som salgschef ved du, hvor vigtigt det er at have styr på dine salgsprognoser og kunne følge dine sælgeres pipeline tæt. Med værktøjet Sales Forecasting i Dynamics 365 Sales Hub kan du nemt få overblik over både historiske og fremadskuende salgsdata – og opbygge et forecast, der afspejler din organisations virkelighed.

Der findes tre forskellige skabeloner, hhv. Product forecast, Territory forecast og Org chart forecast, som du kan arbejde ud fra, hvis du ikke vil opsætte det fra bunden. Her tager vi udgangspunkt i Org chart forecast.

I denne guide viser vi dig trin for trin, hvordan du som salgschef selv kan sætte dit første forecast op, så du får et solidt fundament for budgetopfølgning og pipelinekontrol. Hvis du får brug for det, kan du søge hjælp fra din egen IT-afdeling eller den CRM-ansvarlige i din virksomhed. Du er også altid velkommen til at kontakte os.

 

sales forecasting dashboard

 

Guide: Sådan opsætter du dit forecast

1) Konfigurering af forecastet

Start med at gå til menupunktet, Forecast configuration i Sales Hub. Du skal igennem seks steps i denne konfigurering.
For at forecastet fungerer, skal din organisation have styr på ledelsesstrukturen i systemet:

  • Hver bruger (sælger) skal have en defineret manager.
  • Hvis hver bruger ikke har en manager, skal hierarkiet sættes op først i hver brugers brugerprofil i Power Portal.

 

2) Generelt

2.1 Navngiv dit forecast

F.eks. “Salgsbudget 2025”

 

2.2 Definér datagrundlaget

Vælg hvilken entitet, forecastet skal baseres på – altså ”hvor pengene ligger”:

  • Typisk er det salgsmuligheder, men du kan også vælge quote/tilbud, order/ordre eller invoice/faktura.

 

2.3 Angiv hierarki-enhed

Her definerer du, hvad forecast-hierarkiet skal bygges på:

  • User/Bruger (hvis forecastet skal vise data pr. bruger/sælger)
  • Team (hvis forecastet vises på teamniveau)

 

2.4 Roll up-relation

Vælg den relation, der bestemmer, hvordan data samles og vises i forecast-hierarkiet – fx fra opportunity til sælger til salgschef.

 

2.5 Angiv top of hierarchy
  • I forecast-konfigurationen vælger du den person, som forecastet skal have som øverste manager som top of hierarchy (fx dig som salgschef).
  • Med det samme kan du se, om dem, der refererer til dig, er med på organisationsoversigten.

 

2.6 Vælg periode og kalender

Gå videre til planlægningen af tidsrammen.

  • Vælg kalenderformat til dit forecastet – månedligt, kvartalsvist eller årligt (dette kan variere alt efter hvordan virksomheden opbygger sit regnskabsår).
  • Angiv startdato.
  • Hvis du er i tvivl, så vælg Gregoriansk med startdato 1. januar i år.

 

3) Definér tilladelser

Her skal du definere, hvem der ejer forecastet (owner security) og hvem der må se, redigere og tilføje data – fx kun salgschefer eller også teamledere.

 

4) Definér layout og kategorier

Det visuelle layout består af kolonner, der repræsenterer forskellige faser i din pipeline.

  • Skabelonen tager udgangspunkt i standardfeltet ”forecast category” på dine salgsmuligheder.
  • Du kan tilføje eller omdøbe prognosekategorier – husk at sortere dem i logisk rækkefølge.
  • Du skal tage stilling til hver enkelt af dem ved at trykke på tandhjulet.

 

5) Definér detailudledning

Angiv hvilke felter brugerne kan benytte, når de klikker sig ned i forecastet:

  • Typisk vælges valgmuligheder fra salgsmuligheder eller kunden. Fx ”Klassificering”, ”Region” eller ”Kundetype”.

 

6) Avancerede indstillinger

Her kan du finjustere forecastets funktionalitet:

  • Skjul den overordnede række automatisk: Skjul dubletter.
  • Valg med flere valutaer: Dette kan slås til for at gøre det muligt at vælge en anden valuta, hvis man fx er en virksomhed, der arbejder internationalt.
  • Angiv Kanban som standard: en andet visning, hvor man kan flytte sine salgsmuligheder på et Kanban board
  • Aktivér forudsigelsesfaktorer: En AI der forudsiger, hvorvidt sælgerne når deres mål

 

7) Aktivér og tilføj budgetter

Når forecastet er sat op, skal det aktiveres:

  • Download det Excel-ark, som systemet genererer automatisk, med alle brugerne i hierarkiet.
  • Angiv budgetter direkte i Excel-arket (salgschefens yndlingsværktøj),  – enten pr. sælger eller for hele teamet – og upload det igen i systemet.

 

opsætning af et forecast

Screenshot der viser første fase i opsætningen af et forecast.

 

et færdigt forecast

Screenshot der viser et færdigt forecast, hvor Marianne er manager for Erik.

Cookie- & Privatlivspolitik

Hjemmesiden benytter cookies. Disse er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Vi benytter egne og tredjeparts cookies til nødvendige funktioner på hjemmesiden, til kundeservice og statistiske formål.

Nødvendige cookies

Nødvendige cookies er altid slået til på siden. De husker bl.a. dit cookie-tilsagn.

Tredjeparts cookies

Vi benytter tredjeparts cookies til anonymiseret statistiske formål.